Odmítnutá reklamace vždycky naštve. A pokud byla oprávněná, naštve o to víc. Jenže je to bohužel stále velmi oblíbená praktika prodejců – i když jste v právu, výrobek je v záruce a jeho poškození je na první pohled vinou výrobce, přesto vám z rozličných důvodů reklamaci neuznají. Jak se bránit a jaká máte v tomto ohledu práva?

I když je reklamace oprávněná, obchodníci se často vymlouvají a odmítají ji.

V první řadě se podívejme, co o reklamacích říká zákon. Bohužel, nepotěší vás to – v § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele se uvádí jen to, že prodávající je povinný vyřídit reklamaci do 30 dnů. Pokud to nestihne, můžete odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz. Jenže v zákoně se už neuvádí, kdy může prodejce reklamaci zamítnout a z jakých důvodů. A to je kámen úrazu, protože nikdy nevíte, kdy uspějete a kdy ne.

Znalecký posudek

Pakliže je na první pohled zřejmé, že jste výrobek poškodili sami, nikdo vám záruku neuzná. Ale pokud se elektronika sama porouchá, boty se po pár týdnech prodřou, nová postel pod vámi praskne nebo se vám po třech dnech rozbije nové auto, je to k vzteku. A je logické, že si jdete došlápnout na prodejce. Pokud je solidní, vyřídí reklamaci poctivě, a pokud to není vaše vina, zdrama výrobek opraví či vymění. Jiní se ale začnou vymlouvat a reklamaci z různých důvodů neuznají – často se hájí obecnými frázemi jako je mechanické poškození či nesprávné užívání výrobku. Jenže pokud reklamaci neuznají, musejí to zdůvodnit naprosto konkrétně. Nestalo-li se to, můžete se obrátit na soudního znalce.

Znalecký posudek je to, co na nepoctivé prodejce a výrobce obvykle platí. Stačí zanést výrobek i neuznanou reklmační zprávu znalci, ten vše posoudí, a pokud jste v právu, sepíše o tom svou vlastní zprávu. S tou můžete zkusit znovu zajít do prodejny. A když neuspějete, obraťte se na soud. Pokud jste v právu a vyhrajete, prodejce musí výrobek nejen vyreklamovat, ale i zaplatit náklady na soud i znalecký posudek. Ten stojí od několika set do několika tisíc korun.

Pomoc zdarma

Pokud se vám nechce do soudních tahanic, máte ještě jednu možnost – můžete se obrátit na Hospodářskou komoru, která vám zdarma může díky svým odborníkům poskytnout radu a pomoc. Stejně tak se spotřebitelskými problémy zabývají i různé specializované poradny, do nichž můžete buď napsat a popsat svůj problém, nebo tam zajít osobně. Dostane se vám odborné rady právníků či jiných expertů a můžete znovu zatlačit na nepoctivého prodejce.

Záruční doby

Podstatné je vědět, že klasická záruční doba je dva roky. Jakmile uplyne, nemáte už na reklamaci nárok. Při koupi výrobku si často můžete připlatit určitou částku a záruční dobu si tak o rok či dva ještě prodloužit.

Dalším faktem je, že zakoupené zboží můžete do 14 dnů vrátit či vyměnit za jiné. Nemusíte udávat žádný důvod, zboží může být rozbalené, ale nesmí být používané. Ovšem pozor, jde o zboží zakoupené jinak než osobně (přes internet, telefon apod.) – v případě kamenných prodejen záleží na benevolenci daného prodejce, jestli s vrácením bude souhlasit. Jasně je to popsáno v občanském zákoníku, o nějž se nakupující může opřít.

Pokud reklamujete zboží do půl roku od zakoupení, může jít o takzvaný rozpor s kupní smlouvou, kdy se má za to, že zboží bylo poškozené už v době převzetí a závada se projevila až o něco později. Pokud s tím prodejce nesouhlasí, musí prokázat opak, což jde dost těžko. Vše je opět popsáno v občanském zákoníku, v § 616.

Další články z rubriky

Štítky: ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.