Onemocnět je vždy nemilou událostí. Nejen, že nás trápí zdravotní problémy, ale zároveň se tím výrazně sníží naše příjmy a jsme odkázáni na nemocenské dávky. O to horší pak je, když očekávaná nemocenská nedorazí a náhle se ocitneme úplně bez prostředků. Jak takovou situaci řešit a jak jí předejít?

Důvod, proč vám nemocenská nepřišla, si snadno ověříte na ČSSZ.

Na nemocenskou má nárok každý zaměstnanec, stejně jako OSVČ, který si platí zdravotní a sociální pojištění. Bohužel, v prvních třech dnech nemoci se ocitneme bez peněz, protože nejsou propláceny ani zaměstnavatelem ani jinými institucemi. Poté nám mzdu musí nahradit zaměstavatel, a to až do 14. dne nemoci. Pak už je to záležitostí České správy sociálního zabezpečení. Jenže peníze nedostaneme automaticky, musíme si o ně požádat pomocí neschopenky, případně lístku na peníze. Jinak nám žádná nemocenská nepřijde.

Pracovní neschopenka

Jakmile onemocníme, dá nám lékař neschopenku. Abychom posléze měli nárok na výplatu nemocenských dávek, musíme zaměstnavateli odevzdat IV. díl tohoto tiskopisu (ten s růžovým pruhem) nazvaný Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti. Lékař ho vyplní a na nás je už jen to, abychom tiskopis z druhé strany podepsali a doplnili způsob zasílání nemocenské dávky. Pokud nám nemocenská nepřišla, je možné, že jsme tento díl vyplnili špatně – nepodepsali ho, vyplnili špatné číslo bankovního účtu, zapsali číslo účtu nečitelně a podobně. Stejně tak může tuto situaci způsobit, když tiskopis neodevzdáme zaměstnavateli, ale odešleme ho přímo na ČSSZ, protože pracovníci úřadu ho musí přeposlat na příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení a tím dochází ke zdržení. Tiskopis se odevzdává vždy zaměstnavateli a ten ho posílá příslušnému úřadu.

Lístek na peníze

Nemocenská dávka se může zdržet i ve chvíli, kdy České správě sociálního zabezpečení nedodáme takzvaný lístek na peníze. Ten nám vydává náš lékař, pokud je pracovní neschopnost delšího trvání. Musíme si pro něj každý měsíc osobně dojít k lékaři, který ho vyplní, a pak ho odevzdáme opět zaměstnavateli. Pokud si ho u lékaře vyzvedneme například až na konci kalendářního měsíce nebo ho třeba pošleme přímo na ČSSZ, namísto aby se přes našeho zaměstnavatele dostal na příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení, opět dochází k průtahům.

Jak řešit nevyplacení dávky

Pokud máme na výplatu nemocenské dávky nárok, měla by nám přijít. Doba zpracovnání tiskopisu je obvykle okolo 10 dnů, maximálně však 30 dnů. Pokud dojde k nějakému pochybení z naší strany, pracovníci ČSSZ by nás měli kontaktovat, aby případné nejasnosti odstranili. Pakliže nás nikdo nekontaktoval a nepřišly nám peníze, ale udělali jsme vše správně, můžeme jednoduše zavolat na call centrum České správy sociálního zabezpečení, kde nám podají základní informace.

Pokud se důvod nevyplacení nedozvíme ani zde, lze kontaktovat přímo příslušné pracovníky ČSSZ, případně OSSZ, kteří se o výplatu naší nemocenské dávky starají. Sdělí nám, proč došlo k prodlení a kde je případně chyba. Stejně tak je můžeme kontaktovat, pokud nám například nečekaně přišla nižší nemocenská než v minulém měsíci a chceme znát důvod.

Zkrátka jediným řešením je nebát se a telefonovat, případně se zajít informovat osobně. Rázem zjistíme, že s trochou iniciativy se vše celkem snadno vyřeší.

Další články z rubriky

Štítky: ,

Tvůj komentář k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.