Motoristé nemají lehký život. Auto není levný špás, a i když se ho snažíme udržovat v pořádku a dopřávat mu pravidelné servisní prohlídky, může se nám na našich cestách ledacos přihodit a porouchat. Jedním z častých problémů bývá klepání v motoru při volnoběhu. Co s tím a čím je to způsobeno?

Najít příčinu klepání není snadné - může jich být mnoho.

Klepání v motoru se často neozývá hned od začátku. Nastartujete a vše je v pořádku, nikde ani zašramocení. Rozjedete se, auto šlape jako hodiky. Ale jak se motor zahřívá, někde se něco přihodí – a když po nějaké době zastavíte a vyřadíte rychlost (například při stání na křižovatce), začne se zpod kapoty ozývat nepříjemné klepání. Marně přemýšlíte, co se děje, a jakmile se rozjedete, klapavý zvuk je tentam a nic už se zase z motoru neozývá. A na další křižovatce totéž a pořád dokola. Co je špatně?

Co auto, to jiný důvod

V první řadě je nutno říci, že klepání v motoru neznamená, že se vám auto v příštích minutách rozpadne a stane se nepojízdným. Většinou jde o drobný problém, který v autoservisu celkem rychle odhalí a opraví. Pokud se na důvod klepání při volnoběhu chcete pokusit přijít sami, neměli byste být úplnými laiky a svému autu byste měli rozumět, protože co auto, to jiný důvod klepání. Dejme si proto několik příkladů z praxe běžných řidičů, kteří už se s tím potýkali a kteří už zjistili, co se s jejich plechovým miláčkem děje.

Převodovka, palivové hadičky i ložisko

Výhodou je, že pokud se klepání ozývá při volnoběhu, můžete si klidně otevřít kapotu, nechat běžet ohřátý motor a začít po sluchu a hmatu pátrat, kde je problém. Dáme vám rovnou několik tipů, kam sáhnout:

  • Palivové hadičky – klepání se při volnoběhu může ozývat od palivových hadiček, respektive od jejich uložení. Pomoci může lepší připevnění, ale chyba může být i v „molitanu“, ve kterém jsou uloženy, protože ten může časem vytvrdnout a vyluzovat tak klepavé zvuky. Pomoci může jeho výměna.
  • Silentblok – jelikož jde o klepání při volnoběhu, lze po příčině pátrat v oblasti převodovky. Důvodem tak může být špatný silentblok.
  • Pátá rychlost – tento problém se vyskytoval u vozů značky Favorit, kde byla pátá rychlost uložena zvlášť na konci převodovky a špatně se kvůli tomu promazávala. Pokud máte Favorit a jezdíte s menším množstvím oleje, může být chyba zde.
  • Ložisko či kladka řemene – častou příčinou klepání je ložisko alternátoru, případně může být špatná kladka řemene. V obou případech je vhodné na nic nečekat a závadu řešit co nejrychleji, jinak může dojít k úplnému rozbití ložiska a tím pádem i zastavení alternátoru.
  • Usazeniny v motoru – řidiči se často s klepáním v motoru setkávají, pokud dojde k zanesení ventilů, katalyzátoru, vstřikovacích trysek nebo spalovací komory. Řešením je jedině dekarbonizace.
  • Gumičky pod vstřiky – když nezlobí přímo vstřiky, mohou klepání způsobovat jejich vadné gumičky. Řešením je výměna, což bývá záležitostí několika stokorun.
  • Dvouhmotový setrvačník – mnoho aut si vystačí s jednohmotovým setrvačníkem, v moderních turbodieselových vozech je ale „dvouhmota“. A pokud se ozývá klepání při volnoběhu a cítíte i vibrace, může být na vině právě ona. Výměna je ovšem dost drahou záležitostí.

Další články z rubriky

Štítky: , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.